‘Soms word ik verdrietig en soms boos’

‘Soms word ik verdrietig en soms boos’

'Wat zijn gevoelens?’ vroeg ik aan een kind die de individuele training bij mij volgt. ‘Hmm, weet niet Kim.’ Samen tekende we al kletsend de 4 basisgevoelens. Daarna gingen we de gevoelens uitbeelden en stelde ik er vragen bij. Hierdoor kwam het kind erachter dat je gevoelens ook kunt waarnemen in lichaamstaal.

De 4 tekeningen liggen ondertussen als stap-tegels op de grond en ik lees diverse situaties op zoals: ‘Je beste vriend komt logeren’
Naar welk gevoel zou jij stappen?' Het kind springt naar de tekening ‘Blij' en vertelt stralend zijn eigen ervaring.

Toen las ik deze situatie op: 'Een klasgenoot doet vervelend tegen je.' Het kind werd even stil, keek naar de tekeningen en zei: 'Ik kan niet kiezen, soms word ik verdrietig en soms boos’. Er volgende een mooi praatje, want wat zijn die gevoelens toch ingewikkeld! Trots op dit kind dat zijn gevoelens deelde.

Daarna ontdekte het kind in de training manieren die zijn vervelende gevoel laten zakken, zodat die rustig wordt en weer sterk kan reageren. Zo heeft de ander geen macht meer over zijn gevoel. Hoe fijn is dat!

De ouders krijgen elke les info mee, om spelenderwijs met het kind te blijven oefenen.

Ik heb er een blij gevoel bij :)

23-2-2021 09:10